learn Network 2

 

arbitration در شبکه چیست؟

 

Arbitration: به قوانینی که داخل هر توپولوژی اجرا می شود تا  (تصادف , تصادم) collision رخ ندهد arbitration گفته می شود.

این collision باعث می شود که اطلاعات از بین برود. وقتی که این اطلاعات از بین رفت برای اینکه این اطلاعات را بسازیم  و برای طرف مقابل بفرستیم باید یک پروسه ای را طی کنیم و این روند با عث کاهش performance می شود چون به جای اینکه ما یک بار کاری را انجام دهیم باید 10-15 بار آن کار را انجام دهیم. تا بتوانیم packet را به طرف مقابل بفرستیم.

 

 

توپولوژی چیست؟

 

به نحوه ی چیدمان اجزای شبکه یا الگوی هندسی استفاده شده جهت اتصال کامپیوترها   topology  گفته می شود.در واقع توپولوژی به معنای چگونگی پیکربندی و ایجاد اتصالات بین دستگاه‌های یک شبکه رایانه‌ای است. به هر ابزار متصل به یک شبکه رایانه‌ای گره (Node) گفته می‌شود که به‌وسیله پیوندها (Link) به همدیگر متصل می‌گردند. در توپولوژی (همبندی) معمولاً نوع کابل مورد استفاده را نیز تعیین میکند. اولین توپولوژی توسط شرکت زیراکس بود به نام bus:

برای انتخاب یک توپولوژی بهینه عوامل زیر باید در نظر گرفته شود :
الف) هزینه
ب) انعطاف پذیری انواع توپولوژی

 

 

انواع توپولوژی

 

انواع توپولوژی:

روش خطی یا سری (bus)

روش ستاره ای یا متمرکز (star)

روش حلقه ای (mesh)

روش ترکیبی (hybrid)

 

 

توپولوژی bus

 

در حالت کلی از یک کابل به عنوان ستون فقرات اصلی در شبکه استفاده می‌شود و تمام کامپیوترهای موجود در شبکه  سرویس دهنده (Server)، سرویس گیرنده (Client)  به آن متصل می‌گردند. و سیگنال های اطاعات در طول مسیر کابل ارسال می گردد و تمام کامپیوتر هایی که به آن متصل هستند سیگنال ها را دریافت می نمایند.در این توپولوژی رسانه انتقال بین کلیه کامپیوتر ها مشترک است. توپولوژی BUS از متداولترین توپولوژی هاست که در شبکه های محلی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش کلیهٔ کامپیوترهای متصل به خط، اطلاعات ارسال شده را دریافت می‌کنند ولی فقط کامپیوتری که آدرس بسته اطلاعاتی ارسال شده، متعلق به او است این اطلاعات را ذخیره می‌نماید و بقیهٔ کامپیوترها از بسته صرف‌نظر می‌کنند.برای راه اندازی این آرایش خطی نیاز به کابل کواکسیال داریم و هر سیستم به کمک یک کانکتور به شبکه متصل می شود . ابتدا و انتهای شبکه با ترمیناتور بسته می شود.

مزایای توپولوژی bus

•  کم بودن طول کابل . بدلیل استفاده از یک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپیوترها ، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می‌شود.موضوع فوق باعث پایین آمدن هزینه نصب و ایجاد تسهیلات لازم در جهت پشتیبانی شبکه خواهد بود.

• ساختار ساده . توپولوژی BUS دارای یک ساختار ساده است . در مدل فوق صرفا" از یک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می‌گردد.

• توسعه آسان . یک کامپیوتر جدید را می‌توان به‌راحتی در نقطه ای ازشبکه اضافه کرد. در صورت اضافه شدن ایستگاههای بیشتر در یک سگمنت ، می‌توان از تقویت کننده هائی به نامRepeater استفاده کرد.

معایب توپولوژی BUS

•  مشکل بودن عیب یابی . با اینکه سادگی موجود در تویولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می‌دهند، ولی در صورت بروز خطا کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه‌هائی که از توپولوژی فوق استفاده می‌نمایند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزیت نبوده و در صورت بروز خطاء می‌بایست نقاط زیادی به منظور تشخیص خطا بازدید و بررسی گردند.

•  ایزوله کردن خطاء مشکل است . در صورتی که یک کامپیوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد ، می‌بایست کامپیوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عیب نمود. در موارد خاص می‌توان یک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتی که اشکال در محیط انتقال باشد ، تمام یک سگمنت می‌بایست از شبکه خارج گردد. ضعف عمده این شبکه این است که اگر کابل اصلی که پل ارتباطی بین کامپیوتر های شبکه است ، قطع شود ، کل شبکه از کار خواهد افتاد.در این توپولوژی از کابل کواکسیال استفاده می شود.

• ماهیت تکرارکننده ها . در مواردی که برای توسعه شبکه از تکرارکننده‌ها استفاده می‌گردد، ممکن است در ساختار شبکه تغییراتی نیز داده شود. موضوع فوق مستلزم بکارگیری کابل بیشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است.

 اشکال دیگر این توپولوژی در آن است که هر یک از کامپیوتر ها باید برای ارسال پیام منتظر فرصت باشد. به عبارت دیگر در این توپولوژی در هر لحظه فقط یک کامپیوتر می تواند پیام ارسال کند.یکی دیگر از اشکالهای این توپولوژی است که تعداد کامپیوتر های واقع در شبکه تاثیر معکوس و شدیدی بر کارایی شبکه می گذارد. در صورتی که تعداد کاربران زیاد باشد، سرعت شبکه به مقدار قابل توجهی کند می شود. علت این امر آن است که در هر لحظه یک کامپیوتر باید برای ارسال پیام مدت زمان زیادی به انتظار بنشیند. عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود آن است که در صورت آسیب دیدگی کابل شبکه، ارتباط در کل شبکه قطع شود

نوع media:

 

 

نوع media که در توپولوژی bus استفاده می شود کوآکسیال یا Coaxial است که معمولا برای اتصال آنتن به تلویزیون هم مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

 

 

کارت شبکه ای که مورد استفاده قرار می گیرد bnc support  می باشد.

 

 

روی backbone باید یک connector متصل شود و pc  به آن متصل گردد.

 

Arbitration:

 

همانطور که گفته شد به قوانینی که داخل هر توپولوژی اجرا می شود تا  (تصادف , تصادم) collision رخ ندهد arbitration گفته می شود.

Arbitration که برای توپولوژی bus استفاده می شود csma/cd  می باشد.

داخل شبکه ی bus  هر pc که می خواهد اطلاعات بفرستد باید backbone را چک کند  اگر که ولتاژ صفر بود  اطلاعات را می فرستد در غیر این صورت ساکت می نشیند.در واقع هر کامپیوتری که خواست اطلاعات را بفرستد اول backbone را چک می کند اگر در داخل backbone  اطلاعات بود صبر می کند. هر کامپیوتری که می خواست اطلاعات ر ارسال کند از اطلاعات یک کپی می گرفت و آن را ارسال می کرد اگر اطلاعات به خودش می رسید در واقع collision رخ نمی داد. ولی اگر اطلاعات به خودش نمی رسید در واقع collision رخ داده بود.

ترمیناتور:

 

ابتدا و انتهای backbone یک مقاوت قرار می گرفت به نام ترمیناتور و کاربرد آن به این صورت بود وقتی سیگنال به انتهای کابل  می رسید توسط  این وسیله جذب می شد و از بین می رفت .

اگر 2 کامپیوتر هم زمان اطلاعات بفرستند بر آیند آنها صفر وی شود. در واقع collision رخ می دهد.

هر pc در داخل bus  اگر بخواهد اطلاعات بفرستد  قبل از فرستادن اطلاعات ابتدا  backbone   را چک می کند و که آیا روی   backbone اطلاعات وجود دارد یا نه که این کار بر اساس ولتاژ صورت می گیرد  برای مثال اگر ولتاژ بالای صفر بود مشخص می کند که اطلاعات بر روی backbone وجود دارد  و اگر صفر بود و یا زیر صفر بود  یعنی اطلاعات وجود ندارد.

 حال اگر که 2 تا pc  همزمان ولتاژ خط را اندازه گرفتند و بر اساس ولتاژ به این نتیجه رسیدند که روی backbone   اطلاعات وجود ندارد و تصمیم به ارسال اطلاعات کنند باعث می شود کهcollision رخ دهد

حالا چگونه از collision با خبر می شویم؟

با استفاده از چیپستی که بر روی کارت شبکه تعبیه شده است و loopback نام دارد. این چیپست  هر زمان که اطلاعات ر ا ارسال می کرد یک کپی از آن را برای خودش نگه می داشت اگر بعد از چند ثانیه این اطلاعات را خودش دریافت می کرد

متوجه می شد که collision رخ نداده است اما اگر آنها را دریافت نمی کرد مشخص می شد که collision رخ داده است.

چیپست چیست؟

چیپ به معنی تراشه هستش. هر تراشه مجموعه ای از آیسی ها هستش،هر آیسی مجموعه ای از کامپوننت های فعال و غیر فعال الکترونیک هستش(مثل ترانزیستور؛خازن)

در این لحظه TDM  اجرا می گردد.

تکنولوژی TDM چیست وچگونه کار میکند؟

Time Division Multiplexing=TDM
 

این تکنولوژی برحسب تقسیم بندی زمانی کار میکند.و برای انتقال اطلاعات بر روی زوج سیم از بازه های زمانی بهره میبرد.این تکنولوژی قابلیت انتقال اطلاعات بر روی پورتهای Ethernet وV35و E1 را دارد.

TDM اجرا می گردد و یک تایم تصادفی را ایجاد می کرد و pc ها بر اساس این تایم  که به صورت random ایجاد می گردد و pc ها بعد از این تایم اطلاعات خود را بر روی backbone ارسال می کردند.برای مثال pc1 5 ثانیه و pc2 10 ثانیه منتظر می ماندند و بعد از این مدت اطلاعات خود را ارسال می کردند.

در توپولوژی bus  تمام node ها در داخل یک  collision domain هستند.

Collision domain:

 زمانی که یکی از  Node های شبکه  برایش collision رخ دهد و این collision روی بقیه تاثیر گذار باشد  اصطلاحا  می گویند که داخل یک collision domain هستند.

برای مثال 2 تا host به یک backbone متصل هستند. زمانی که یک host در حال رد و بدل کردن اطلاعات است host دیگر نمی تواند اطلاعاتی را ردو بدل کند  زیرا در این صورت collision رخ می دهد.

زمانی که node ها همگی داخل یک collision domain هستند به صورت half duplex کار می کنند و نود ها نمی توانند همزمان send –recive  باشند و برای اینکه میزان collision ها را کاهش دهیم  باید سعی کنیم که collision domain  ها را از یکدیگر جدا کنیم.

Half-duplex چیست؟به device  هایی که یا send  هستند ویا recive  هسند گفته می شود. همزمان نمی توانند رد و بدل اطلاعات را انجام دهند. و این خود باعث کاهش performance می شود.

full-duplex چیست؟ برعکس half duplex  می باشد.  در واقع در یک لحظه هم send دارند و هم recive دارند.

کابل کشی ِ Bus به دو طریق صورت میگیرد:

1. ضخیم یا Thicknet  :در این روش کامپیوترها توسط یک کابل کوچک به کابل اصلی متصل می شوند. 

2. نازک یا thinnet  :در این روش هر کامپیوتر توسط یک کابل کوچک به کامپیوتر مجاور متصل می شود. 

 

 

توپولوژی RING 

 

این نوع شبکه ها به صورت دایره ای شکل توسط یک مدیا به هم متصل شده اند. Ring به معنای حلقه است و  مانند این است که ابتدا و انتهای bus را به هم متصل کنیم.

در این نوع توپولوژی  هر کامپیوتر بصورت مستقیم به کامپیوتر بعدی در یک شبکه متصل میشود و بسته ی دیتا از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر عبور می کند تا به مقصد برسد. وقتی کامپیوتری پیام را در یافت می کند ابتدا نشانی مقصد آن را بررسی میکند اگر نشانی پیام با نشانی کامپیوتریکسان باشد کامپیوتر پیام را می پذیرد در غیر اینصورت سیگنال را از نو تولید و پیام را برای کامپیوتر بعدی ارسال می کند.این تولید مجدد سیگنال به شبکه های Ring امکان می دهد که فواصل بزرگتری را نسبت به شبکه های خطی یا bus پوشش دهند.

MAU یاMedia Access Unit چیست؟

 

برای ring یک سوئیچ مخصوص به نام mau ساختند دقیقا از لحاظ ساختاری شبیه سوئیچ بود اما از لحاظ ساختار درونی Ring  می باشد. در این نوع شبکه ها وظیفه انتقال اطلاعات را بسته ای بنام token بر عهده دارد به همین دلیل به این شبکه token ring نیز گفته می شود.

Token به عنوان یک بسته خالی توسط یکی از کامپیوترهای شبکه به صورت اتوماتیک تولید می شود که این کامپیوترها را پروتکل tokenring بر اساس مشخصه هایی مثل شماره سریال یا آدرس کارت شبکه انتخاب می شود سپس token درون شبکه بصورت حلقوی شروع به حرکت می کند تا جایی که کامپیوتر درخواست ارسال اطلاعات را داشته باشد سپس اطلاعات به همراه آدرس فرستنده و گیرنده درون token قرار داده شده و دوباره token به حرکت خود ادامه میدهد تا به مقصد برسد در مقصد اطلاعات برداشته شده و بسته ای دیگر به token اضافه میشود تا صحت درستی دریافت اطلاعات را برای کامپیوتر فرستنده تایید کند . بسته دوباره در شبکه حرکت کرده تا به مبدا قبلی خود برسد در مبدا بسته بررسی شده و به همراه token حذف می شود . سپس کامپیوتر master دوباره token را تولید کرده و حرکت آن را در شبکه کنترل می کند . فرض کنید که در این ring توپی جا به جا می شود  و هر کسی که تصمیم به ارسال اطلاعات دارد  این توپ را در اختیار خود می گیرد و شروع به صحبت کردن می کند  زمانی که بقیه می خواهند صحبت کنند دنبال توپ می گردند و وقتی که می بینند توپ نیست  می فهمند که در اختیار کسی است.

حال این توپ همان ولتاژ درون  شبکه های bus  را برای ما تداعی می کند. و همان ولتاژ 0/3 ولتی است که روی ring وجود دارد.

هر کسی که بخواهد صحبت کند دنبال ولتاژ 3/0  می گردد اگر که ولتاژ 3/0 بود  یعنی کسی اطلاعاتی را ارسال نمی کند بنا براین token را در اختیار می گیرد.

 با در اختیار گرفتن token  در اصل backbone را در اختیار خود گرفته است و ولتاژ را می تواند 5 اهم برساند و زمانی  که ارسال اطلاعات pc مربوط  به تمام رسید ولتاژ به حالت اولیه ی خود باز می گردد و مابقی نیز می توانند اطلاعات را ارسال کنند.

حداکثر سرعت در توپولوژی ring چند است؟

حد اکثر سرعت 16mb/s  می باشد. در شبکه های ring جهت اتصال دو mau به یکدیگر باید port ring out یک mau را به port ring in – mau دیگر متصل کنیم

در شبکه ی ring نحوه ی ارسال اطلاعات به صورت half duplex  می باشد.و دقیقا کامپیوتر ها به یک backbone متصل هستند و زمانی که یک کامپیوتر  در حال ارسال  اطلاعات است بقیه ی کامپیوتر ها کاری را انجام نمی دهند.

arbitration  در توپولوژی ring چیست؟

نوع arbitration که در این نوع شبکه استفاده می شود token ring می باشد.

در این نوع توپولوژی  ترتیب اتصال به mau بسیار حائز اهمیت است و pc ها باید به ترتیب mau متصل شوند.

مشکلاتی که در این توپولوژی هستند :

  • همه ی آنها halfduplex هستند و همه ی آنها داخل یک collision domain   قرار می گیرند.
  • اگر در ring اتصالی به وجود آید کل شبکه قطع می شود.
  • و پایین بودن سرعت انتقال  اطلاعات16bps

 

 

 

توپولوژی ستاره ای یا star

 

توپولوژی star:

 

در این توپولوژی مانند توپولوژی bus   دیگر backbone  نداریم بلکه یک device وجود دارد که همه device هایی که قرار است  به شبکه متصل شوند را متمرکز می کند.

اولین device که متمرکز کننده است hub می باشد. نوع کابلها در این نوع مدیا twisted paire یا زوج های به هم تابیده می باشد.

 

به این کابل کانکتوری متصل می شود  به نام rj-45

 

 

که دارای 8 بیت می باشد. Hub های اولیه 4 پورت داشتند اما بعدا به 8 پورت و 16 پورت و 24 پورت ارتقا پیدا کردند.

زمانی که تصمیم داشتیم pc ها را به hub متصل کنیم باید یک کابل twistedpaire تهیه کرده و دو سر آن را کانکتور rj-45 متصل می کردیم سپس یک سر کابل به hub متصل می شد و سر دیگر آن به کارت شبکه کامپیوتر هابه کارت شبکه هایی که کانکتور های rj-45 را ساپورت می کنند کارت شبکه های Ethernet گفته می شود.

 

 

  

و بر اساس  سرعتی که ساپورت می کنند به کارت شبکه های fast eternet, giga eternet و ... دسته بندی می شوند.

تعداد پورت هایی که بر روی hub می باشد باید با تعداد کامپیوتر هایی که قرار است به آن متصل باشند برابر باشد

با توجه به ساختار داخلی که در hub قرار دارد متوجه می شویم که  یک backbone  در آن وجود دارد و تمام این پورت ها به این backbone متصل شده اند. یا به عبارت دیگر زمانی که  می خواهیم  یک pc را به hub متصل کنیم در واقع به صورت توپولوژی bus عمل می کنیم.

پس با توجه به این ساختار اگر جایی از مدار قطع شود کل پورت های hub قطع می شود.

با توجه به این ساختار اگر یک pc در  حین فرستادن اطلاعات بر روی backbone  باشد باید بقیه ی  pc  ها باید منتظر بمانند تا اینکه pc که مشغول فرستادن اطلاعات خود می باشد کارش تمام شود تا بتوانند بقیه ی pc ها به کار خود ادامه دهند.

پس نحوه ی فرستادن اطلاعات در این قسمت half duplex می باشد.

 شبکه های star که از hub  استفاده می کنند در اصطلاح به انها star bus گفته می شود. زیرا ساختار داخلی hub مانند bus می باشد.

برخی از مشکلاتی که hub آنها را بر طرف نمود عبارتند از :

1-      قطعی  یا خرابی یک pc  باعث قطع شدن کل شبکه نمی شد زیرا هنوز مدار قطع نشده بود و سالم بود

2-       برای اضافه کردن یک node دیگر نیازی به محاسبات الکترونیکی نداشتیم. زیرا  یک پورت درون hub تمام محاسبات آن انجام شده بود  و با اضافه شدن یا کم شدن یک node به صورت اتوماتیک تمام محاسبات آن انجام می شد و با کم شدن یا اضافه شدن یک node میزان مقاومت را کم یا زیاد می کرد. این ویژگی در hub نسبت به bus بهتر بود اما مشکلاتی را که در bus بود حل نکرد.

برای مثال اگر پورتی در درون hub قطع شود تمام پورت ها قطع می شود.

داخل یک hub تمام پورت ها داخل یک collision هستند در واقع به صورت hulfduplex کار می کنند و کسی fullduplex نبود و همین امر باعث می شد که performance  سیستم پایین بیاید.

arbitration در داخل شبکه ی star  زمانی که از hub استفاده می شود csma/cd می باشد.

به دلیل مشکلاتی که   hub   داشتند خیلی زود منسوخ شدند زیرا با گسترش شبکه collision domain ها نیز افزایش پیدا می کردند.

فرض کنید که به هر کدام از hub ها  تعدادی pc متصل است  و هر کدام از آنها در طبقات مختلفی قرار دارند حال اگر این hub ها را به یکدیگر متصل کنیم تمام این hub ها داخل یک collision domain میباشند.

زمانی که یک hub را به hub دیگری متصل  می کنیم به آن لینک اتصال دهنده ی hub ها به یکدیگر uplink گفته می شود.

 

به دلایل افزایش مشکلات  و افزایش collision ها و کاهش پیدا کردن performance دستگاهی به نام bridge ساخته شد.هدف از ساختن bridge  جدا کردن collision ها از یکدیگر بود. برای مثال برای اتصال دو  hub به یکدیگر از uplink  دیگر استفاده نمی شد بلکه  از bridge استفاده می شد.

و تفاوت آن با hub  در هوشمندی در دستگاه بود.

 در واقع می توانست process انجام دهد برای مثال uplink طبقه ی اول به port1  در bridge متصل می شد و uplink  هاب دوم به پورت 2 در bridge  متصل می شد.

هوشمندی bridge   به این دلیل بود که در درون خود یک جدول داشت که مشخص می کرد که هر پورت  از bridge که به کدام hub متصل شده است.

 زمانی که یک collision  در طبقه ی اول رخ می داد  در نهایت به پورت 1 در bridge می رسید. و bridge  آن collision (ولتاژ ) را به پورت بعدی انتقال نمی داد   و collision رخ داده به pc های متصل به hub طبقات بعدی انتقال نمی یافت و این امر باعث افزایش performance  شد.

Bridge در ابتدا با 2 پورت ساخته شد سپس به 4 پورت و 8 پورت و 16 پورت ارتقا یافت.

 و در نهایت به این نتیجه رسیدند که اگر  قرار باشد bridge 24پورت داشته باشد cpu ایی که بر روی دستگاه قرار می گیرد خیلی خیلی گران می شود  و از آنجا به فکر یک تکنولوژی دیگری به نام سوئیچ افتادند.

برای حساب کردن collision domain ها باید از فرمول زیر استفاده کرد:

  • uplinkتعداد-(تعداد hub *تعداد پورت)
  • شبکه های star زمانی که از سوئیچ استفاده می شود بی معنا می باشد زیرا هیچ collision رخ نمی دهد  و هر پورت داخل collision domain خودش قرار می گیرد.

ساختار داخلی سوئیچ همانند ماتریس (mesh)  می باشد  در این ساختار هر پورت برای ارتباط با پورت های دیگر

یک مسیر جدا گانه دارد  برای مثال هر پورت برای ارتباط با پورت های دیگر یک مسیر جدا گانه دارد. برای مثال پورت 1 با 3 یک مسیر جدا دارد و پورت 3 ب 1 هم یک مسیر دیگر دارد.

در این حالت هر پورت می تواند fullduplex باشد و باعث می شود.که performance آن فوق العاده افزایش پیدا کند.

اصطلاحا به ساختار داخل سوئیچ mesh گفته می شود.یعنی هر پورت از سوئیچ برای ارتباط با پورت دیگر یک مسیر جداگانه دارد. یعنی هر پورت از سوئیچ داخل یک collision domain  قرار دارد.

 

 

 

توپولوژی mesh

 

تعریف mesh : هر node از شبکه برای ار تباط با node  دیگر بیش از یک راه ارتباطی دارد و به این نوع از توپولوژی mesh  گفته می شود.

دلیل استفاده کردن از توپووژی mesh به دلیل مشکلی بود که در توپولوژی star وجود داشت. در این توپولوژی هر کامپیوتری مستقیما به کلیه کامپیوترهای شبکه متصل می شود. مزیت این توپولوژی آن است که هر کامپیوتر با سایر کامپیوتر ها ارتباطی مجزا دارد. بنابراین ، این توپولوژی دارای بالاترین درجه امنیت واطمینان می باشد. اگر یک کابل ارتباطی در این توپولوژی قطع شود ، شبکه همچنان فعال باقی می ماند.

از نقاط ضعف اساسی این توپولوژی آن است که از تعداد زیادی خطوط ارتباطی استفاده می کند، مخصوصا زمانیکه تعداد ایستگاه ها افزایش یابند. به همین جهت این توپولوژی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. برای مثال ، در یک شبکه با صد ایستگاه کاری ، ایستگاه شماره یک نیازمند به نود ونه می باشد. تعداد کابل های مورد نیاز در این توپولوژی با رابطه N(N-1)/2 محاسبه می شود که در آن N تعداد ایستگاه های شبکه می باشد.

فرض کنید که در طبقه ی اول و دوم و سوم سوئیچ موجود باشد و همه ی کامپیوتر ها در این طبقات به این سوئیچ ها متصل باشند در این صورت  راه ارتباطی سوئیچ  طبقه ی اول با سوئیچ موجود در طبقه ی سوم سوئیچ موجود در طبقه ی دوم می باشد و اگر سوئیچ موجو در طبقه ی دوم خراب شود راه ارتباطی طبقه ی اول و سوم از بین می رود و سوئدیچ طبقه ی دوم یک single point of failure  می باشد. کاربرد mesh در واقع برای حذف کردن single point of failure  درشبکه می باشد.

کاربرد mesh:

 برای حذف کردن single point of failure در شبکه می باشد.

تعریف single point of failure:

اگر نقطه ای از شبکه قطع شود و این قطعی بر روی نقاط دیگر شبکه تاثیر گذار باشد در این صورت می توان گفت که single point of failure وجود دارد.

Mesh  انواع مختلفی دارد :

Partial mesh: هر Node  از شبکه برای ارتباط با نقاط دیگر بیش از یک راه دارد اما حتما یک راه مستقیم ندارد.

 

Fullmesh: هر از شبکه برای ارتباط با نود دیگر بیش از یک راه دارد و حتما یک راه مستقیم نیز وجود دارد.

 

 

دلیل single point of failure در شبکه این است که در شبکه بخشی وجود دارد به نام available  بودن شبکه که آن را با پارامتری به نام sla  در نظر می گیرند (servi

/ 0 نظر / 130 بازدید